GO

Om kampagnen, "Tegneserier ER læsning!"

Sensommeren står i tegneseriens tegn, når Alle ord tæller og Bibliotekerne skyder en kæmpe tegneseriekampagne i gang i uge 35. Kampagnen fortsætter i hele september.

Af Niclas Vindberg Bohnsen

Tags

Aktuelt

Kampagnen sker i samarbejde med blandt andre DR som i samme periode lancerer en storstilet indsats: Ultra elsker tegneserier. 

Den 22. august lancerer Centralbibliotekerne i samarbejde med eReolen GO en kampagnevideo, hvor Adrian gør comeback og har fået nyt fritidsjob. Her får du også kampagnematerialer – digitale og fysiske, som tager de voksnes udsagn om tegneserier under kærlig behandling.

læsesporet kan bibliotekarer og fagpersoner finde formidlingsmateriale og tegneserieforløb, læse børnenes tegneserieanbefalinger, få inspiration til udstillinger og meget andet.

Formidlingsmaterialet vil også være tilgængeligt på www.delingstjenesten.dk 

Centralbibliotekerne har også købt ekstra tegneserier ind. Blandt andet baseret på anbefalinger fra det tidligere nævnte børnepanel – 266 børn fra hele landet.

dr.dk har de også et kampagnesite blandt andet med links til undervisningsmaterialer: 

 

Formålet med kampagnen

Vi ønsker at sætte fokus på tegneserier og tage snakken om, hvad rigtig læsning er. Samtidig får vi mulighed for at formidle alle de fede materialer, vi har på hylderne, og få endnu flere børn og deres voksne til at blive nysgerrige på tegneserier.

 

En del af Alle ord tæller

DR, Centralbibliotekerne og en række samarbejdspartnere er gået sammen om projektet 'Alle ord tæller' med det klare mål at undersøge, hvordan man kan styrke læselysten og fremme læsekulturen blandt alle Danmarks børn i alderen 1-14 år. I løbet af de kommende tre år vil projektet sætte fokus på børnene og lade dem udforske og definere, hvad læsning betyder for dem. Herigennem håber projektet på at udvide læsebegrebet og sætte læsningen mere fri! Yderligere oplysninger om projektet og muligheder for at deltage vil kunne findes på denne side. Siden vil løbende blive opdateret.

Projektet er støttet af TrygFonden og produceret i samarbejde med DR, Syddansk Universitet, TrygFondens Børneforskningscenter, Center for Undervisningsmidler, Enact:Lab og Centralbibliotekerne.